lørdag 7. april 2012

Prinseteppet - Det hele kongerige

 Jeg har hatt to store strikkeprosjekter denne våre. Genseren som jeg viste fram i sist innlegg, og dette il babyteppet. Det er teppet som den danske kronprinsfamilien hadde til sine tvillinger. Det er så nydelig syns jeg. Har lenge hatt lyst å strikke det, så når noen damer på hobbyboden lurte på om det var flere som ville være med å strikke det heiv jeg meg med.

 Oppskriften finnes gratis på dansk her.
Jeg har strikket med silkeull fra nøstebam. Det gikk med 225 gr garn. Teppet er stort og lett.


 Teppet er ikke vanskelig, du kommer fort inn i mønsteret, men det er litt jobb.
 Teppet har 140 tagger rundt kanten. I oppskriften skulle de strikkes til slutt, jeg valgte å strikke de etter hver bølgekant. Da ble det bare 35 om gangen og litt mer variasjon
 Jeg har tenkt ut ei lita jente som skal få dette teppet, men jeg må innrømmet at det frister litt å beholde det selv, Det er så mykt og godt, og veldig fint..
 Om den lille jenta allerede har flere fine tepper kan jo mor alltids bruke det som sjal..
Jeg kjenner på meg at jeg kommer til å strikke flere av disse, men jeg tror ikke akkurat det blir sånne  tepper i barselgave til alle mine fødende venninner dessverre..

19 kommentarer:

  1. Nydelig teppe, og for en jobb. Er en grunn til at jeg ikke har strikket dette på grunn av alle taggene. Kjempe lekkert.

    SvarSlett
  2. Du verden så vakkert!
    Hva heter fargen, og hvilke pinner brukte du?
    Jeg har også strikket dette, det frister til gjentagelse...

    SvarSlett
  3. Så utrolig vakkert!

    Nei, dette kan ikke være lett å gi bort...

    SvarSlett
  4. Kjempefint teppe/sjal, som ser ut til å ha tatt mykje tid og arbeid. Syns du med godt samvit kan behalde det sjølv :) Uansett, du er strikkedronninga, Beate!

    SvarSlett
  5. Så vakkert teppe og for en fantastisk arbeidsinnsats!!

    SvarSlett
  6. Det ble helt fantastisk flott!!!! Ikke bare enkelt å gi bort noe så lekkert, nei, det må iallfall være til noen som virkelig vet å sette pris på det :)

    SvarSlett
  7. Hei Beate! Ære være deg som har fullført dette teppet. Har prøvd på det selv også, men jeg ga opp. Ikke fordi det var vanskelig, men fordi det var så kjedelig! Mamma har strikket et sånt teppe til datteren min!

    Men tanke på å bruke det som sjal så er ikke tanken dum. For dette er egentlig ikke et teppe, men nettopp et sjal, fra Shetland. Det heter egentlig Shetland HAP Shawl. Så vet du det :D

    SvarSlett
  8. Utrolig lekkert! Jeg hadde slitt med å gi det bort, så mye arbeid som det er i et slikt teppe.

    SvarSlett
  9. utrolig fint teppe, og så heldig du er som er ferdig, jeg er midt på bølgekanten...et sted...men man har jo så mange andre prosjekt som tar av strikketiden!
    Jeg kommer til å beholde mitt selv, definitivt, morsomt å strikke, selv om det er mye jobb.

    SvarSlett
  10. Kjempe flott teppe :) Forstår at du har litt problemer med å gi det bort, for det er et nydelig teppe :) Og det var veldig fint som et sjal! God helg :)

    SvarSlett
  11. Nydeleg teppe! Har litt lyst til å prøve meg på eit sjølv.

    SvarSlett
  12. hej beate ..jag håller på med sjalen.. har några frågor om spetsen som jag ska börja på..har du möjlighet att hjälpa mej??? skrev i ditt inlägg på stikkesidan.. superfin sjal du har gjort // annie

    SvarSlett
  13. Nydeligt teppe du har laga. Det står på min- har lyst og prøve - liste også,men eg komme meg aldrig i gang ;) )) Heldige den som får det i gave -.

    SvarSlett
  14. tusen tack beate för hjälpen..jag hoppas min blir fin också fast jag gör min i ullgarn .. ha en fin kväll.. annie

    SvarSlett
  15. Kjempe nydeligt! Falt virkelig for fargen :) Mye fint du strikker :)

    SvarSlett
  16. Nydelig sjal. Holder på med et i merinoull 400meter på 50 gram noe som nok er for tynt.jeg har brukt pinne nr 4 . Sjalet blir nydelig,men mønsteret blir ikke så tydelig som med tykkere garn. Vil lage et etter din oppskrift etterpå.takk for hyggelig blogg.

    SvarSlett
  17. Er det det mønster på norsk (prinseteppe ) En venn av meg som vil strikke det,men synest det er vanskeligt på dansk

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom. Koselig om du legger igjen en hilsen. Ha en god dag videre! :)