fredag 2. juli 2010

Matsprell i naturens verden

Jeg kom over ei bok som sto å ropte på meg her en dag... Matsprell i naturens verden heter den.. Det er en NRK bok skrevet av Inger- Lise Østmoe, Kari Bay Haugen og Ann Siri Brandrud.
På baksiden av boka står dette:
"Alle har nok hørt om løvetannvin. Men viste du at "museørene" til bjørka kan bli herlig iskrem og høstens sopp- til en smaksrik dram? Hva med nyplukkede mjødurtblomster i vaffelrøra eller spiselige kakedekorasjoner rett fra hagehekken? For ikke å snakke om saft, sirup, supper, salater og snacks fra naturen matfat!

Dette er en sprelsk kokebok for alle matglade turgåere. Med utgangspunkt i de populære radioprogrammene til NRK P1 Naturens Verden har naturkokk og soppsakkyndig Inger- Lise Østmoe, programleder Kari Bay Haugen og matkultur- ekspert Anne Siri Brandrud skrevet en bok med kjente vekster, trær, bær og sopp i våre nærområder! Alt med vekt på nye og overaskende smakskombinasjoner. Temaene i boka dekker alle årstidene fra tidlig vår til sen høst med nyttige tips om sylting, tørking og frysing for vintersesongen."Boka har flotte bilder, spennede tekst, og masse ideer jeg aldri har tenkt på før, men som bare må prøves en gang. Helst ville jeg hatt alle årets årstider på en gang akkurat nå, og en masse tid til å lage alt dette. Jeg vet ihvertfall at jeg skal ut å sanke geitrams snart. om det blir saft, gele eller is av den vet jeg ikke enda..

5 kommentarer:

  1. Å det hørtes virkelig ut som ei spennende bok!! Og heromkring kjennes det nå ut som om vi har alle årstider på en gang for tiden, sukk...

    SvarSlett
  2. Skudd på geitrams (før de blomstrer) kan visst også tilberedes som asparges :) men aldri vært modig nok til å prøve jeg da ;) Kose deg masse med boka di! :-D

    SvarSlett
  3. Høres ut som ei spennende bok. Får se om de har den på biblioteket, tenker jeg. Nye tips i matveien er ikke å forakte. Takk for tipset!

    SvarSlett
  4. Boka så kjempespennende ut, og det blir vel spennende å lage noe av geitrams:-)
    Du verden så flotte Travelling Woman-sjal du har strikket:-) Jeg har det på to-do lista mi, men først en haug med sokker:-)
    God helg!

    SvarSlett
  5. ååå! Den boka fikk jeg virkelig lyst på!

    SvarSlett

Takk for at du tittet innom. Koselig om du legger igjen en hilsen. Ha en god dag videre! :)